پلاک ظرفیت کابین آسانسور

پلاک آسانسور

پلاک کابین آسانسور یا همان پلاک ظرفیت برای نمایش تعداد افراد مجاز، حداکثر وزن مجاز و همچنین اطلاعات سازنده آسانسور کاربرد دارد. در سالهای اخیر پلاک دیگری با عنوان پلاک شناسه ملی نیز در کابین آسانسور نصب می‌شود که در ادامه به کاربرد، ویژگی‌ها و همچنین، نوع جنس و روش تولید آن می‌پردازیم.

پلاک کابین آسانسور:

هر آسانسوری دارای محدودیت وزنی می‌باشد. ابعاد طول، عرض و ارتفاع کابین باید به گونه‌ای باشد که افراد یا بار را بتواند به طور ایمن و راحت حمل کند. در پلاک ظرفیت همان طور که از نامش پبداست، حداکثر میزان باری که می‌توان با آسانسور حمل کرد، درج می‌شود. این ظرفیت به صورت عددی و در واحد کیلوگرم یا تعداد (مانند 8 نفره، 10 نفره و …) مشخص می‌شود.

کاربرد پلاک آسانسور:

از پلاک کابین آسانسور علاوه بر ظرفیت و وزن مجاز، برای نمایش نام و لوگوی سازنده و شماره تماس با پشتیبانی استفاده می‌شود. در بعضی موارد نکات و دستورالعمل‌های  ایمنی زیر در پلاک درج می‌شود: 

  • بیش از ظرفیت سوار نشوید.
  • استفاده کودکان به تنهایی ممنوع می‌باشد.
  • در صورت بروز مشکل، با خفظ خونسردی، دکمه زنگ را فشار دهید.

نصب پلاک آسانسور:

تعیین ظرفیت‌ها، بر اساس استانداردهای ملی و کاربری ساختمان و … متفاوت است ولی به طور معمول وزن هر نفر معادل 75کیلوگرم محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، پلاک ظرفیت 6نفره یعنی تا 450کیلوگرم مجاز است. استفاده بیش از ظرفیت مجاز، می‌تواند خطرات جدی ایمنی برای کاربران به همراه داشته باشد.

پلاک کابین آسانسور باید بطور دوره‌ای توسط مسئول نگهداری، بررسی شود تا در صورت مخدوش بودن برای نصب پلاک‌ جدید اقدام شود. لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورها، نصب این پلاک الزامی و نقض آن با جریمه و تعلیق پروانه بهره‌برداری همراه است.


پلاک‌ها باید نصب شوند که به راحتی قابل خواندن باشند.

از فعالان در صنعت آسانسور و پله برقی که افتخار همکاری داشته‌ایم:

هیدرو گستر، تکنو ناطا، اورند آسانسور، تکین صنعت سپنتا، آسان‌ پیما پرشیا و … برای استعلام قیمت به شماره 9122138609 در تلگرام پیام ارسال نمایید.

نمونه پلاک آسانسور:


پلاک شناسه ملی:

پلاک شناسه ملی آسانسور دارای یک کد ده‌رقمی با هدف شناسایی و ردیابی گواهینامه و تائیدیه‌های بازرسی‌ است که در کابین آسانسور نصب می‌شود. کد مورد نظر شامل اطلاعاتی مثل: نام سازمان یا شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره سریال و … است.

این طرح از ابتدای سال1396 اجرایی شد و هر شناسه که توسط سامانه مدیریت‌ بازرسی‌‌‌ صادر می‌شود، منحصراً برای یک‌ دستگاه‌ آسانسور می‌باشد.

مزایای پلاک شناسه:

  • شناسایی: با استفاده از شناسه‌آسانسور، می‌توان بصورت دقیق آسانسور را شناسایی و در صورت نیاز به تعمیر و سرویس، اطلاعات لازم را به راحتی در دسترس داشت.
  • ردیابی ملی: همچنین می‌توان اطلاعات مربوطه را بصورت مرکزی ذخیره کرد. این امر، بهبود قابلیت‌های نگهداری و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • امکان تحلیل داده‌ها: با استفاده از شناسه درج شده در پلاک، می‌توان اطلاعات مربوط به عملکرد و عیب‌یابی را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای بهینه‌سازی و پیشگیری را برای بهبود عملکرد اتخاذ کنند.
  • استانداردسازی: امکان استانداردسازی فرآیندها و مشخصات فنی، می‌تواند بهبود کیفیت و ایمنی‌ را تضمین می‌کند.

متن پلاک شناسه:

در آخرین بروزرسانی این متن همراه با آرم استاندارد در پلاک شناسه ملی آسانسور درج می‌شود: کاربران آسانسور می‌توانید با ارسال شناسه‌ ملی 10رقمی به سامانه‌ پیام‌ کوتاه 10001517 از آخرین وضعیت اعتبار این آسانسور مطلع شوید.

مشخصات شناسه ملی:

ابعاد این پلاک 16×5سانت و از فلز استیل با ضخامت 0/5میلیمتر تولید می‌شود. متن و سریال در پلاک شناسه ملی آسانسور با لیزر حک می‌شود. اخیراً آرم استاندارد نیز به طرح اضافه شده است. نصب پلاک‌‌شناسه الزامی و محل آن در کابین کنار پلاک‌ظرفیت است.

صدور تاییدیه بازرسی منوط به استفاده از پلاک‌ها در کابین و موتورخانه خواهد بود. همچنین در صورت مخدوش بودن، شرکت‌های سرویس و نگهداری‌‌ موظفند نسبت به تعویض آن اقدام نمایند. از فعالان در صنعت‌آسانسور که افتخار همکاری داشته‌ایم: شرکت ره آورد، آرمین‌ آسانسور، سحر فراز پیما، آسمان فراز الموت، لیو تجارت اورآسیا، اوج پیما، هیدروگستر و …

جمع بندی:

اجرای این طرح می‌تواند به جمع‌ آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به آسانسورها کمک کرده و نگهداری، پشتیبانی و ایمنی آسانسورها را تضمین کند. در مجموعه ما امکان تحویل فوری این پلاک وجود دارد. لازم به ذکر میباشد، جهت سهولت در نصب، سفارشات  به صورت پانچ شده تحویل می‌گردد. 

نمونه پلاک شناسه ملی: