چاپ فلزات

چاپ آلومینیوم

چاپ آلومینیوم: یکی از روش‌های چاپ آلومینیوم، روش افست است. این فناوری‌ به ویژه برای سفارشات تیراژ و تولید انبوه بسیار کارآمد است. در واقع همان روشی که برای سفارشات بروشور، کاتالوگ‌، پوسترو … استفاده می‌شود. از آنجا که فلز انعطاف کمتری نسبت به کاغذ دارد، فرآیند چاپ افست آن نیز کمی تفاوت دارد. در این مقاله به مراحل چاپ آلومینیوم، ویژگی‌ها، کاربردها و موارد مرتبط با آن پرداخته می‌شود.

چاپ افست آلومینیوم:

در روش افست از ترکیب میان تراکم رنگ و آب برای انتقال تصاویر به سطوح استفاده می‌شود. افست به دلیل کیفیت بالا و هزینه پایین از روش های پرطرفدار و محبوب به شمار می‌رود. این فرآیند از آغاز تا به امروز به طور پیوسته بهبود یافته و همواره در بین فعالان صنعت چاپ جایگاه ویژه ای دارد.

مراحل چاپ:

  • زینک: چاپ آلومینیوم به روش افست با تهیه پلیت یا زینک توسط لیتوگراف آغاز می‌شود. 
  • چربی‌گیری: صفحات فلزی قبل از چاپ، داخل کوره قرار می‌گیرند تا سطحشان از هرگونه چربی و آلودگی پاک شود. چربی‌گيری، جرقه‌گيری و کنترل رطوبت هوا میتوان از اکسيد شدن، جلوگيری کرد.
  • چاپ: تفاوت چاپ افست فلز با کاغذ مربوط به حرکت مستقيم ورق فلزی و سيلندرها می باشد. در چاپ کاغذ، این کاغذ است که به دور سليندر می‌چرخد. اکثر ماشين‌های فعلی، دو رنگ، بصورت واحدی و سرعتشان ۶هزار ورق در ساعت می‌باشد.
  • کوره و ورنی: پس از چاپ، صفحات در کورۀ مجهز به ۳مشعل گازی گذاشته می‌شوند تا رنگ پخته شود. پس از پخت، با ورنی (محافظ رنگ) صفحات را پوشش می‌دهند. بعد از ورنی زنی برای آخرین بار صفحات داخل کوره می‌روند.

نکته:

رعایت بعضی نکات که به ظاهر کم اهمیت هستند، تاثیر زیادی در کیفیت و خروجی کار دارد. بسیاری از این نکات پس از سال‌ها فعالیت و کسب تجربه به دست می‌آیند. به طور خلاصه میتوان گفت: بین کیفیت چاپ و تجربه اپراتور دستگاه، رابطه مستقیم وجود دارد. بعنوان مثال: ماندن دقایقی کمتر یا بیشتر در داخل کوره میتواند باعث تغییر رنگ یا عدم دوام چاپ شود. 

همچنین شعله‌ها در کوره نباید بطور مستقيم با ورق در تماس باشند و حرارت‌کوره باید در کل مسير يکسان باشد. خازن‌هاي داخل کوره به همین منظور نصب شده است تا گرما را پخش کند.

لاک زنی:

سطح بیرونی قوطی‌های فلزی که برای بسته‌بندی موادغذایی، کنسرو، نوشیدنی‌ها، محصولات شیمیایی، دارویی و … استفاده می‌شود با چاپ و سطح داخلی با لاک پوشش داده می‌شود. این پوشش به منظور جلوگیری از اکسیداسیون و خوردگی فلز، افزایش مقاومت در برابر رطوبت و حفظ عطر و طعم محتوای داخل قوطی استفاده می‌شود. به این روش تین پلیت Tinplate گفته می‌شود.

لاک معمولا سفیدرنگ و دارای تاريخ مصرف است. در صورت استفاده از لاکِ تاريخ گذشته، قوطی پس از مدتی دچار زنگ‌زدگی می‌شود. اگر چه بطور استاندارد سطح فلز بايد در يک نوبت لاک‌زنی شود، اما بعضی مواقع  اين عمل ۲بار تکرار می‌شود. (لاک شمارۀ ۱۲۸۷: مخصوص مواد غذايی‌)

مزایای چاپ آلومینیوم:

از مزایای چاپ افست آلومینیوم میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کیفیت: از اصلی‌ترین مزایای افست، کیفیت است. در این روش به دلیل انتقال دقیق تصاویر و متون، وضوح، رزولوشن و کیفیت چاپ بی‌نظیر است.
  • هزینه: چاپ افست بدلیل استفاده از پلیت‌های فلزی (به ویژه در سفارشات با تیراژ)، نسبت به سایر روش‌ها، هزینه کمتری دارد.
  • انواع سطوح: قابلیت چاپ بر روی انواع سطوح (کاغذ، کارتن، پلاستیک و البته فلزات) از دیگر ویژگی‌های چاپ افست است.

آینده چاپ افست

با پیشرفت‌های فناوری، چاپ آلومینیوم نیز بهبود یافته و ضمن کاهش هزینه و افزایش کیفیت، موجب رشد بهره‌وری نیزشده است. در آینده، توجه به مسائل محیط زیستی باعث توسعه روش‌های پایدارتر خواهد شد. استفاده از مواد ارگانیک، کاهش مصرف انرژی و بازیافت مواد، از جمله تغییراتی است که می‌تواند در آینده به وجود بیاید.

مقایسه با انواع چاپ:

  • چاپ دیجیتال: بر خلاف چاپ افست که برای سفارشات با تیراژ بالا مناسب است، چاپ دیجیتال برای سفارشات محدود و تحویل فوری کاربرد دارد.
  • فلکسوگرافی: این چاپ برای سطوح غیرمسطح استفاده می‌شود.
  • گراوور: اگر چه این روش برای سفارشات تیراژ استفاده می‌شود اما  فرآیند آن ضمن پیچیده بودن، هزینه‌‌‌ای به مراتب بیشتر از چاپ افست را به دنبال دارد.

جمع بندی:

در مجموع، چاپ روی فلز به روش افست از پرکاربردترین روش‌های چاپ است که علاوه بر کیفیت بالا وهزینه مناسب با قابلیت چاپ بر روی انواع سطوح، توانسته است جایگاه خود را در این صنعت حفظ کند. با ادامه پیشرفت‌های فناوری و تمرکز بر پایداری محیط زیست، انتظار می‌رود که در چاپ افست شاهد بهبود‌های بیشتری باشیم. برای اطلاعات بیشتر و یا استعلام قیمت به شماره ۹۱۲۲۱۳۸۶۰۹ در تلگرام پیام ارسال نمایید.


ماشین چاپ آلومینیوم

تصویری از دستگاه چاپ آلومینیوم به روش افست

کوره پخت رنگ

چاپ افست بر روی فلزات یک راه حرفه‌ای برای ارتقاء ظاهر و کیفیت محصولات است و جذابیت خاصی در طراحی و چاپ ایجاد می‌کند.

دستگاه چاپ فلز

چاپ افست فلزات
Call Now Button