صنعت چاپ در ایران

صنعت چاپ ایران

صنعت چاپ ایران از نگاه افشین فرنگی، کارشناس این حوزه: صنعت چاپ در ایران مثل سایر مسائل دچار بحران است. در کشورهای توسعه‌یافته، چاپ بین پنج صنعت نخست جای دارد. در این مقاله به مسائل، مشکلات و نظر کارشناسان در زمینه صنعت چاپ، می‌پردازیم.

اهمیت صنعت چاپ

آقای فرنگی ادامه میدهد: اینکه می‌‌گویند کالاها بدون بسته‌‌بندی هویت ندارند، نشان از اهمیت و تاثیر این صنعت در اقتصاد است، اما در کشور ما نگاه درستی به آن وجود ندارد.

فرسودگی صنعت چاپ ایران

صنعت چاپ ایران دچار فرسودگی است. در ۴هزار چاپخانۀ موجود بیش از ۷۰درصد فرسودگی وجود دارد و میانگین سنی ماشین‌آلات در حال کار، بین ۴۰ تا ۶۰ سال است. ۹۰درصد از ملزومات تا تجهیزات، وابسته به خارج است. 

همسایۀ ما، ترکیه با شرایطی شبیه ما، حدود ۲۲هزار چاپخانه فعال دارد. آنها رشد کردند چون برای تولیدکنندگان مزیت و مشوق‌‌های صادراتی در نظر می‌گیرند.

ما درگیر سیاست‌های اشتباه شدیم و هر روز شاهد ممنوعیت‌‌ و محدودیت‌‌های جدید هستیم و دلیل آن، عدم‌ اطلاع مسئولان و مدیران رده بالایی در حوزه تصمیم‌گیری است. دولت اقداماتی انجام می‌دهد که مشکلات صنعت چاپ ایران را بیشتر می‌کند.

به‌عنوان نمونه، کشور به سمت خشکسالی و  بی‌آبی می‌رود، بعضی کالاها را نباید تولید کرد. تولید کاغذ بزرگ‌ترین اشتباه است ولی دولت در راستای حمایت از تولید داخل، ورود کاغذها و مقواهای خاص را محدود یا تعرفه‌های سنگین بر آنها می‌بندد و در نتیجه به‌ خاطر گران شدن کالا، از فرصت رقابت هم در بازار صادراتی و هم داخلی محروم می‌شویم.

مقایسه صنعت چاپ ایران با جهان

در دنیا، صنعت چاپ را به‌عنوان هویت‌دهنده به تولید ملی قبول دارند. در آمریکا، سومین رشته پولساز، صنعت چاپ و بسته‌بندی است، در کل خاورمیانه، فقط ۱ تا ۲درصد این بازار در دست کشور ما است. با این شرایط، چگونه می‌توانیم در این صنعت رقابت کنیم؟

وقتی صحبت از صنعت چاپ می‌شود، نخستین چیزی که به ذهن می‌آید، کتاب است؛ بر همین اساس وزارت ارشاد خود را متولی آن می‌داند، اما واقعیت این است که تمام صنایع از لوازم‌خانگی گرفته تا خودرو، دارو و غیره به چاپ و بسته‌بندی نیاز دارند.

کشورهایی که تا دیروز اسمی از آنها در نقشه نبود، امروزه در بازار چاپ و بسته‌بندی سهم‌طلبی می‌کنند. بسیاری از آنها ریشه‌های هویتی خود را از بازار ایران گرفته‌ و بعد مستقل و قوی شدند.

مشکلات صنعت چاپ ایران

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران: نمی‌توانیم به موضوع نوسازی و بازسازی ورود کنیم چون بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت چاپ وارداتی و درگیر مشکلات مربوط به تخصیص ارز، تحریم‌ و … هستیم، بخشی از نیاز ما با واردات ماشین‌آلات دست دوم برطرف می‌شود، از طرفی ماشین‌های چاپ افست بسیار وزن بالایی دارند و متاسفانه گمرک تعرفه را وزنی محاسبه می‌کند، در نتیجه واردات مقرون به صرفه نیست. 

عدم مدیریت درست، صنعت چاپ ایران را به محاق برده است. طبق مصوبه وزیران، ماشین‌آلات باید با مجوز صمت ثبت‌سفارش شوند، در حالیکه نمی‌دانیم متولی کدام وزارتخانه است، ارشاد یا صمت؟ اگر  به‌طور خاص مشخص شود، دست‌کم در زمان پیگیری مشکلات، کمتر سردرگم خواهیم شد.

در ۵سالی که بخشی از صنعت چاپ زیرمجموعه وزارت صمت قرار گرفته، هیچ کاری انجام نداده‌اند؛ یعنی ما از آنجا مانده و از اینجا رانده ‌شده‌ایم. برای انجام کارها ما را بین وزارت صمت و ارشاد پاس می‌دهند و در نهایت هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

گزارش کامل را در اینجا میتوانید بخوانید.


مشکلات صنعت چاپ در ایران

Call Now Button